Az öngyilkosság megelőzéséhez szükséges kompetenciák – egy tréning bemutatása

A kompetencia- és készségalapú oktatás és értékelés egyre nagyobb jelentőséggel bír a mentálhigiénés szakemberek képzésében is. Az ismeretek elsajátításának hagyományos megközelítését ma már kiegészíti a gyakorlati készségek hangsúlyozása és a szakterületen hatékonynak bizonyuló legjobb gyakorlatok alkalmazása. A kompetenciáknak hangsúlyozása az öngyilkossági kockázat értékelésével és kezelésével kapcsolatos oktatásban is megjelenik. A készségek és ismeretek fejlesztése csökkentheti a szuicid betegekkel, kliensekkel dolgozó szakember szorongását ebben az érzelmileg kihívást jelentő és megterhelő feladatban. Cramer és munkatársai tíz alapvető kompetenciát azonosítottak, amelyek kulcsfontosságúak az öngyilkossági kockázatnak kitett betegekkel való munkához, s ezen kompetenciák mentén egy képzési modellt (CCM=core competency modell; alap kompetencia modell) dolgoztak ki. E képzés alap- és középfokú szuicid prevenciós készségek elsajátítását segíti. A modellt magyarországi viszonyokra szabtuk és adaptáluk, ezt követően pedig pszichológusok, pszichiáterek, ápolók és szociális munkások körében kipróbáltuk. Előadásunkban először röviden ismertetjük az oktatásban megjelenő kompetencia alapú megközelítés alapvetéseit, különös tekintettel a szuicid prevenció területén meghatározott tíz alapvető kompetenciát. Röviden bemutatjuk a tíz kulcs kompetenciára épülő képzés struktúráját, majd kitérünk a képzés hatékonyságával kapcsolatos vizsgálati eredményeinkre. A képzési programmal célunk, hogy a mentális egészségügyi szakembereknek olyan oktatási keretet kínáljunk, amely javítja az öngyilkossági kockázat értékelésével és kezelésével kapcsolatos készségeiket. Reményeink szerint a képzés hozzájárul majd a szuicid kliensek naprakész, kurrens szakirodalmi ajánlásokon alapuló ellátáshoz, valamint a szakemberek által megélt kompetencia szint növekedéséhez. A képzéssel kapcsolatos értékelések, visszajelzések alapján a tréning anyagának, felépítésének további alakítását, frissítését tervezzük. Céljaink között szerepel a képzés online szinkron (élő) és aszinkron (önálló tempójú) változatainak kidolgozása, ezáltal könnyítve a minél szélesebb körű elérését.

A tréning hazai adaptációját és a kompetencia alapú képzést az alábbi két tanulmányban mutattuk be:

  • Bérdi, M., Bálint, M., Kacimi El Hassani, S., Kisdi, G., Safrankó, D., Cramer, R.J., 2024. Az öngyilkosság kockázatának becslése és kezelése: egy kompetencia alapú megközelítés és egy tréning tervének bemutatása. II. rész [Assessing and managing suicide risk: a competency-based approach and a training plan. Part II]. Pszichoterápia 33, 4–15.
  • Bérdi, M., Cramer, R.J., 2023. Az öngyilkosság kockázatának becslése és kezelése: egy kompetencia alapú megközelítés és egy tréning tervének bemutatása. I. rész [Assessing and managing suicide risk: a competency-based approach and a training plan. Part I]. Pszichoterápia 32, 177–190.

Szeretné tudni, miként segíthet valakinek, aki öngyilkosságot fontolgat? Aggódik valakiért?

Olvasson tovább...

Depresszió

A depresszió mint orvosi értelemben vett betegség nem azonos a mindennapi életben gyakran tapasztalható elkeseredéssel vagy átmeneti rossz hangulattal. A depresszió orvosi értelemben vett betegség, tehát meghatározott tüneteknek meghatározott ideig fenn kell állniuk ahhoz, hogy e diagnózist meg lehessen állapítani. A depressziós beteg elveszti érdeklődését

Tovább olvasom »
Megtekintések száma: 47